Aktuality

V priamom predaji podnikajú najmä ženy. Za výhody považujú zárobok aj flexibilitu.

Priamy predaj je odjakživa založený na osobnom kontakte predajcu a kupujúceho. Zaujímavé je, že podľa najnovších prieskumov sa táto tradícia nemení ani v súčasnej modernej dobe sociálnych sietí a digitalizácie. Nezávislí priami predajcovia síce moderné nástroje denne používajú, no osobný kontakt je stále ich primárnym komunikačným nástrojom.

Priamy predaj si na Slovensku spájame najmä s predajom kozmetiky či výživových doplnkov a nie je to náhoda. Výsledky priameho predaja za minulý rok potvrdzujú, že Slovenky aj Slováci si aj naďalej prostredníctvom priameho predaja najviac zaobstarávajú produkty z oblasti krásy a osobnej starostlivosti. Dokonca sa ukázalo, že kozmetiku si cez priamy predaj zaobstarávame ešte viac, než rok predtým, a to až o 10 percent.

Podiel kategórií výrobkov na celkovom predaji výrobkov v SR 2022


Trápi nás inflácia

Po pandemických rokoch síce predaj z priameho predaja mierne klesol vo svete, v Európe i na Slovensku, má to však svoje logické vysvetlenie. Práve koronakríza, s ktorou išli ruka v ruke mnohé obmedzenia, nás prinútila z pohodlia domova nakupovať ešte viac, než predtým. Momentálne sú však lock-downové časy preč a ľudí navyše sužuje vysoká inflácia.

„Rok 2021 bol rekordný v mnohých ohľadoch, tržby priameho predaja vtedy narástli najmä kvôli obmedzeniam spojeným s pandémiou koronavírusu,“ vysvetľuje generálna sekretárka Združenia priameho predaja (ZPP), Lenka Mrázová. „Aj z tohto pohľadu sú výsledky roku 2022 skvelé,“ dodáva pani Mrázová.

Našli sa v ňom najmä ženy

Sektoru priameho predaja vládnu aj naďalej ženy, takmer 90 percent nezávislých priamych predajcov je totiž ženského pohlavia. Ak sa už raz nezávislým priamym predajcom stanete, je veľmi veľká pravdepodobnosť, že v tejto oblasti zotrváte dlhší čas. Polovica terajších predajcov sa tomuto segmentu predaja venuje viac ako dekádu, pätina predajcov pôsobí v priamom predaji 1 až 3 roky a trinásť percent sa priamemu predaju venuje 4 až 6 rokov.

Osobné stretnutie nadovšetko

V súčasnej modernej dobe, kedy na sociálnych sieťach trávime naozaj dlhý čas, sa natíska myšlienka, že by sa týmto smerom mal uberať aj priamy predaj. Aj keď nezávislí priami predajcovia a spoločnosti združené v priamom predaji počas koronakrízy moderné technológie a online naozaj využívať museli oveľa viac než v minulosti, pre predajcov zostáva primárnym komunikačným kanálom osobné stretnutie. Koniec koncov práve socializácia je jedným z dôvodov, prečo vykonávajú túto činnosť.

Ani priamy predaj však nezaspal na vavrínoch a s nezávislými priamymi predajcami sa v súčasnej digitalizovanej dobe spojíte telefonicky, cez spomínané sociálne siete, ale aj prostredníctvom e-mailu či webovej stránky.

A prečo nezávislí priami predajcovia v tomto segmente zotrvávajú najčastejšie? Vo väčšine prípadov je to práve pre značku, ktorú zastupujú – dôverujú jej produktom a vyznávajú jej hodnoty. Veľkým motivátorom pre nich zostáva aj finančné ohodnotenie, vďaka ktorému dokážu zlepšiť životnú úroveň svojich rodín. Aj naďalej si priami predajcovia pochvaľujú časovú flexibilitu a nezávislosť. Tieto skutočnosti potvrdzuje aj fakt, že 45 % nezávislých priamych predajcov označilo, že sú vo svojom podnikaní celkovo spokojní, vrátane ďalších 28% nezávislých priamych predajcov, ktorí v prieskume uviedli, že sú spokojní veľmi.

O Združení priameho predaja

Združenie priameho predaja (ZPP) je hlavným predstaviteľom priameho predaja na Slovensku. Združenie bolo založené v roku 1995 a je členom európskej asociácie priameho predaja SELDIA aj svetovej federácie WFDSA. ZPP združuje viac ako 200-tisíc priamych predajcov a obhajuje záujmy ich zákazníkov, ako aj svojich členských firiem - Amway, Herbalife Nutrition, Just, Mary Kay, Nu Skin, Oriflame a PartyLite.

Tlačová správa na stiahnutie v PDF


publikované: 15.11.2023

Členovia ZPP

ZPP je členom

WFDSA
Zväz obchodu SR
Seldia