Aktuality

Online platforma pre riešenie spotrebiteľských sporov v rámci EÚ

Európska Komisia spustila 15. februára novú platformu pre riešenie spotrebiteľských sporov online, týkajúce sa sťažností na výrobky či služby zakúpené na internete. Všetky subjekty pre alternatívne riešenie sporov musia spĺňať prísne európske kritériá, ktoré zaručia, že proces bude efektívny, spravodlivý, nezávislý a transparentný. Podľa právnych predpisov EÚ sa dá na tieto nestranné subjekty obracať vo všetkých zmluvných sporoch, ktoré vzniknú s obchodníkmi v rámci EÚ.

Věra Jourová, európska komisárka pre spravodlivosť, ochranu spotrebiteľov a otázky pohlavia k tejto problematike uvádza: "Väčšina spotrebiteľov sa v prípade problémov pri online nákupe nesťažuje. Často sa domnievajú, že postup riešenia a doba vybavenia je príliš dlhá a záležitosť sa nakoniec nevyrieši. Online platforma riešenia sporov je inovatívny nástroj. Šetrí čas a peniaze spotrebiteľov a obchodníkov. Zvýši dôveru pri nakupovaní on-line a bude podporovať firmy poskytujúce cezhraničné nákupy, prispieva k digitálnemu jednotnému európskemu trhu".

Kľúčové vlastnosti:

  • Platforma je užívateľsky prívetivá a prístupná. Spotrebitelia môžu vyplniť formulár sťažnosti v troch jednoduchých krokoch.
  • Platforma ponúka užívateľom možnosť vykonať celé riešenie online.
  • Platforma je viacjazyčná.
  • Výhodou je aj jedno vstupné miesto pre riešenie sťažnosti.

Doba pre vyriešenie spotrebiteľskej sťažnosti by nemala byť dlhšia ako 90 dní. Tento nový spôsob riešenia umožňuje zachovať dobré vzťahy medzi zákazníkom a obchodníkom a môže odstrániť nákladné súdne poplatky.

Odkaz na platformu ODR (Online Dispute Resolution): ec.europa.eu/odr


publikované: 14.03.2016

Členovia ZPP

ZPP je členom

WFDSA
Zväz obchodu SR
Seldia