SELDIA (Európska asociácia priameho predaja) vo výročnej správe za obdobie 2013-2014 zhrnula svoju činnosť a informuje o plánoch a cieľoch pre rok 2015. Predseda predstavenstva Magnus Brännström zdôrazňuje: "SELDIA podniká významné kroky na zlepšenie podnikateľského prostredia v oblasti priameho predaja v Európe." Jedným z hlavných cieľov SELDIA pre obdobie 2014-2015 je podpora činnosti jednotlivých národných asociácií a spolupráca s európskymi inštitúciami pri vytváraní priaznivého podnikateľského a obchodného prostredia v najlepšom záujme členských asociácií a firiem.
Štatistické dáta hovoria o raste priameho predaja v Európe a to už piaty rok po sebe. Celkový predaj v Európskej únii v roku 2013 sa zvýšil o 4% z 18 mld. € v roku 2012 na 18,7 mld. € v roku 2013. Napríklad Holandsko zaznamenalo rast o 8%, Veľká Británia o 6,7%. Bulharsko, Belgicko a pobaltské štáty vykazujú rast cez 5%. Veľké trhy si vedú dobre. Francúzsko, Nemecko aj Poľsko rastú o viac ako 4%. Prieskum v EÚ ukazuje, že približne 65% priameho predaja prebieha formou individuálnych stretnutí priameho predajcu a jeho zákazníka (person to person) a 35% na tzv. skupinových prezentáciách (party plan).
V Európskej únii sa priamym predajom zaoberá cez 5,1 milióna nezávislých priamych predajcov. Zamestnancov spoločností priameho predaja je cca 200 000. Väčšinu osôb pôsobiacich v sektore priameho predaja tvoria nezávislí podnikatelia.
Možnosť kombinácie profesionálnej činnosti a vedľajšieho zárobku s rodinnými povinnosťami je jedným z dôvodov, prečo 78% priamych predajcov sú ženy. Ďalším dôvodom pre angažovanosť žien v tomto sektore je produktový mix blízky ženám, ako je kozmetika, výrobky osobnej starostlivosti a starostlivosti o domácnosť a tiež potravinové doplnky. V každom prípade umožňuje priamy predaj ženám podieľať sa na ekonomickom živote a byť nezávislé.
Priamy predaj musí dodržiavať zákony a prísne etické štandardy.
Okrem dodržiavania zákonov musia spoločnosti a distribútori priameho predaja dodržiavať aj kódexy správneho správania či etické kódexy, ktorých cieľom je ešte vyššia ochrana spotrebiteľa. Svetová federácia asociácií priameho predaja (WFDSA) vypracovala vzorový kódex, z ktorého vychádzajú kódexy v krajinách po celom svete. SELDIA tiež prijala tento svetový kódex ako východisko pre kódex európsky.
Viac ako tretinu predaja tvorí kozmetika a produkty osobnej starostlivosti
Najväčší podiel predaja tvorí kozmetika a produkty osobnej starostlivosti (36%), nasledujú výrobky zdravého životného štýlu (20%), domáce potreby (11%), potreby pre domácich majstrov (9%), oblečenie a módne doplnky (7%). Výrazný vzostup, o 3% trhového podielu oproti roku 2012, zaznamenala kategória výrobkov zdravého životného štýlu. Má sa za to, že tento trend bude v roku 2015 a v nasledujúcich rokoch pokračovať.
K hlavným trendom priameho predaja patria:
- stabilný rast na rozvinutých trhoch
- zameranie na etické obchodovanie
- významný trhový podiel kozmetiky a domácich potrieb
- vysoká účasť žien
- a v neposlednom rade, internet
Podrobnejšie informácie nájdete na stránkach: www.seldia.eu